Site rengi

Tasarım

Geniş
Kutulu
Ek İş Fikirleri

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Batuhan Duman

Batuhan Duman

Dünya üzerinde bulunan her firmanın kendi için belirlediği bir misyon ve vizyon bulunur. Peki sık sık duyduğumuz bu misyon ve vizyon nedir? Misyon ve vizyon farkı ne? Bu yazımızda bu konuları mercek altına alacağız. Artık misyon ve vizyonu birbirine karıştırmak yok!

Detaylara inmeden önce iki kavramdan da kısaca bahsetmek gerek. Vizyon başlığı altında kullanılan cümleler geleceğe yönelik amaç ve planlarınızı yansıtır. Misyon noktasında ise günümüzde yaptıklarınız, sebepleri, katkıda bulunan değişkenleri işaret eder. Bu iki değer de hedeflere yönelik olan bakış açısını ortaya koyar.

Şirketlerin kuruluşunda üç ana nokta üzerinde durulur; Vizyon, misyon, prensipler. Ağızlara pelesenk olan bu terimleri ayrı ayrı düşünmek kimi zaman zor olsa da her biri farklı bir pencereyi işaret eder. Konferanslarda veya toplantılarda yan yana söylenip geçilmeleri sebebi ile pek üzerinde durulmaz fakat durmamak oldukça yanlıştır.

Bulunduğunu konum, iş, uğraş veya başka bir şeyin değerli olabilmesi için altında imza olması gerekir. İmzadan kastımız kalem ile attınız, yarım saniyede kağıtta beliren simgeler değil yaptığınız şeye kattığınız özel dokunuştur. Bu dokunuşu yapmak için de alt metni bilmeli yani misyon ve vizyondan haberdar olmalısınız. İki kavramda altlarındaki bilgiler ve amaçlarla beraber bu derece önemli bir konumda.

Yazımızın amacı Misyon ve Vizyon kelimelerinin sözlük anlamları hakkında bilgi vermenin çok ötesindedir. Yazımızda tabi ki bu iki kavramı anlatacak misyon ve vizyon farkı nedir bahsedeceğiz. Bunların dışında size değer katmak istediğimiz bir diğer nokta da misyon ve vizyon örnekleri olacak. Dünya çapında başarılı olmuş ve olmaya da devam eden firmalardan derlediğimiz misyon ve vizyon örnekleri ile bakış açınızı genişletebilirsiniz.

Misyon ve Vizyon Nedir

İlk olarak ayrı ayrı bu iki kavramı bir ele alalım.

Misyon Nedir

Kelime, Fransızca “mission” kelimesinden dilimize “misyon” olarak geçmiştir. Kelimeyi “mission” şeklinde İngilizce’de de sıkça görebiliriz. Fakat dilimizde kelimenin kullanım alanları biraz farklılık göstermekte. Gelelim; misyon nedir?

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Şimdi öncelikle yapacağınız şeyler için bir sebep, bir dayanak ararsınız. Bu bir iş veya uğraş olabilir. Bu eylemlerde belirli bir hedefe ulaştığınızda sizi bu noktaya getiren tüm detaylarda misyonunuzdan izler görebilirsiniz. Aynı zamanda misyon, şirket kültürü denilen kavramın altının dolmasına da fayda sağlar.

Şirket kültürü üzerinden çalışanları ortak paydada toplamak en klasik yöntemdir. Belirli sınırlar ve davranışları ifade ederek bunu sağlayabilirsiniz. Çalışanlara ışık göstermenin yegane yolu da misyondur. Misyonun bilincinde olan çalışanlar iş süreçlerinde atacakları her adım için nesnel bir yardımcıya sahip olur. Fikre ihtiyaç duydukları, yaratıcı olmaları gereken noktalarda yol aradıkları anlarda misyon doğrultusunda iyi kararlar verebilirler.

Tabi bu bahsini ettiğimiz her şey iyi bir misyonun ardından olabilecek şeyler. Eğer güçsüz bir misyon var ise çalışana yine etkisi olacaktır fakat bunun pozitif olacağını söylemek oldukça güç. Misyonun güçsüz olması demek, vizyonun gerçeklerle bağdaşmıyor olması demektir. Altı boş veya kötü yazılmış bir vizyon ile güçlü veya fütüristik bir vizyon dile getirmek de oldukça güç olur.

Şirket tanıtımı ve hizmet sunumundan sorumlu olan çalışanlar bu noktada misyon konusunun üzrerine düşer. Hizmetlerinizdeki eğilimlerin misyona uygun olması beklendiğinden, pazarlama aşamasında bile “bu misyona uygun olan pazarlama nasıl yapılabilir” kısmı düşünülür. Pazarlamanın oldukça önemli olduğunu herkes bilir ama bu aşamada da sağlam bir misyona ihtiyaç duyulur.

Vizyon Nedir

Kelime, Fransızca “vision” kelimesinden dilimize “viszon” olarak geçmiştir. Kelimeyi “vision” şeklinde birçok İngilizce metin ve görsel envanterde görebilmekteyiz. Yine misyon gibi vizyon kelimesi de dilimizde kullanım alanı olarak biraz farklılık gösterir. Bundaki ana sebep İngilizce’de kullanımında görüş olarak sıkça kullanılırken Türkçe’de kelimenin kullanımı daha derindir. Görüş manasında pek kullanılmaz.

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Vizyon kelimesini sıklıkla duyarız. “Vizyon sahibi kişi”, “vizyonu dar” ve bunlara benzeyen birçok isimlendirme birçok kişi için kullanıldı. Bugün bahsedeceğimiz mana ile bu kelimelerdeki mana da oldukça benzer. Buradaki kullanım amaçlarında geleceğe yönelik, yenilikçi manasında kullanılmaktadır. Vizyon yazılarında da paralel şekilde işin geleceğini ifade eder. Kritik noktası ise şirketin amaçları ve stratejisinde ana unsur olmalarıdır.

Vizyon, kısa zamanda koyulacak basit adımlardan oluşmaz. Eğer ortaya bir vizyon koyulacak ise bunun genel geçer takdir görebilecek ve gelecekte de güncel olabilecek vasıfta olması gerekir. Vizyon atılacak adımlarda takınılması gereken tarza ilham verirken gündelik hedeflerden genel hedeflere gidişinizi şekillendirir.

Vizyon gelecek amaçlarınızı ortaya koyarken, ne kadar öngörü sahibi olabileceğinizi de gözler önüne serer. Örneğin bir firmanın vizyonunda yazan bir hedef, yazıldığı tarihte herhangi bir gerçek veya mantık ile tamamen destek bulamasa da ileride alacağı tam tersi bir hal sizin öngörünüzü haklı çıkartabilir. Tabi bu öngörüyü yapmak kadar bu süreçler içerisinde aktif rol alarak adımları tamamlamak da oldukça önemlidir.

Vizyonu olmayan bir iş, şirket, kurum ve hatta ülke de uzun vadede kazanan asla olamaz. Kısa sürede sıçrama yapıp hızlıca düşenlerde görünen ortak sorunlar; vizyonsuz olmaları ve vizyon noktasında gerçeklikten kopmalarıdır. Örneğin 5 sene ömrü olacak bir sektörde dünya çapında bir üretici olabilmek akıl dışıdır. Bunun yerine anlık işlemler yapmak, vizyon konusundan yaklaşmamak, işi kendi içinde evrime uğratarak yazılan gerçekçi vizyona entegre etmek daha mantıklı olacaktır.

Misyon ve Vizyon Farkı

Detaylı şekilde Misyon ve Vizyon nedir kısmına değindik. Şimdi gelelim Misyon ve vizyon farkı nedir başlığının altını doldurmaya.

Yazıda da geniş şekilde ifade ettiğimiz gibi Vizyon geleceğe yönelik hedef ve inançları ortaya koyar. Misyonda ise işletmenin izlediği yollar geçtiği zorluklar üzerine odaklanılır. Genel kullanımda misyon ve vizyon aynı gibi kullanılsa da aralarında keskin bir farklılık vardır. Tabi bu farklılık ile beraber birbirinden farklı organlar doğsa da ortaya çıkan iki kavram da birbirine bağımlıdır. Çünkü misyon beyanı olmadan vizyon, vizyon beyanı olmadan da misyon olamaz.

 

Misyon ve Vizyon Örnekleri

Tesla

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Misyon : Dünya genelinde elektrikli araç kullanımını sağlayıp en istenen otomobil şirketini yaratmak.

Vizyon : Dünya genelinde sürdürülebilir enerjiye geçişi hızlandırmak.

Nike

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Misyon : Sporda yeniliklere öncü olmak, ürünleri sürdürülebilir hale getirmek, global ve yaratıcı ekip yaratmak.

Vizyon : Dünya genelindeki her sporcuya ilham ve inovasyonu sağlamak.

IKEA

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Misyon : Birçok toplumsal sınıf tarafından satın alınabilecek fiyatlarda, iyi tasarıma sahip, işlevsel mobilya sunmak.

Vizyon : Pek çok insana iyi bir günlük yaşam ortamı sunmak.

Amazon

Misyon ve Vizyon Nedir? Misyon ve Vizyon Örnekleri

Misyon : Müşterilere en düşük fiyat, en iyi seçim ve en iyi konforu mümkün olan seviyelerde sunmak.

Vizyon: Dünyanın en müşteri odaklı, internet üzerinden satın alınabilecek her şeyin keşfelen ve bulunabilen bir şirket olmak.

Misyon ve Vizyon Nasıl Yazılır

Misyon ve Vizyon nedir sorusunu sormanın ardından tek tek bu kavramların altını doldurmak mümkün değil. Her bir kavram için özel soruları gündeme almak gerekir. Sıra ile bunlardan bahsedelim.

Misyon için sormanız gereken üç farklı soru vardır. Bulunduğunuz kurum, sektör ve konum açısından bu soruları evriltebilirsiniz.

  • Bulunduğunuz işin tanımı ne, hangi faaliyetler ile uğraşıyorsunuz?
  • Oluşturmak istediğiniz müşteri portföyü nedir?
  • Sizin sunduğunuz ve müşterilerin faydalanabileceği hizmetler nelerdir?

Vizyon için de sormanız gereken üç farklı soru vardır. Yine aynı şekilde bulunduğunuz kurum, sektör ve konum açısından bu soruları evriltebilirsiniz.

  • İşiniz ve şirketiniz için kurduğunuz hayaller neler?
  • Uğraştığınız faaliyetler ile hangi büyük amaca hizmet ediyorsunuz?
  • Neyi değiştirme amacındasınız?

Bu yazımızda Misyon ve Misyon Nedir konusuna değinirken yazı içerisinde önemli firmalardan Misyon ve vizyon örnekleri de yer aldı. Soru, görüş ve önerilerinizi aşağıdaki yorum kısmında bizimle paylaşabilirsiniz. Daha fazla yazı, bilgilendirme rehberi için sitemizi takip etmeye devam edin.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ